Backlog: Aanvullende werkzaamheden voor in de PE
Futureproof model: input en output over een future proof PE
Online PE - handleiding: Handleiding voor een online PE
Online PE - teachers guide (English version)
Online PE - Leitfaden (German version)
Kort na de oprichting van PenNed werd de projectaanvraag van een KA2-Erasmus+-project toegekend. Doel van het project is tweeledig.
In het project werken we met zes partijen samen om deze doelen te bereiken. De partijen zijn:
Stichting Praktijkleren, ROC Nijmegen, roc Gilde, Fundacio Inform (het Spaanse national Office van Penworldwide), COFEP (het Belgische national Office van Penworldwide) en vertegenwoordigers van het wereldwijde kantoor van Penworldwide dat in Duitsland is gevestigd. Stichting Praktijkleren is de vertegenwoordiger (National Office) voor Nederland.
De producten die we in het project opleveren komen ten goede aan het PenNed-netwerk. Zoals bijvoorbeeld het bestand Mogelijke werkzaamheden in de PE. Dit is typisch een product dat in samenwerking met de andere partners is ontwikkeld en nu de op de PenNed-website beschikbaar is in de Bibliotheek-Ondernemen.
Voor meer informatie over Erasmus Plus: erasmusplus.nl
Duidelijk is dat het concept verspreiden in Nederland al is gelukt. Op dit moment (oktober 2019) hebben we al ruim 40 oefenbedrijven op 10 roc’s. Elke week krijgen we weer verzoeken voor informatie en horen we van scholen dat ze overwegen om ook te gaan starten. Met de verwachte invoering van een breed kwalificatiedossier in 2021 zijn PE’s een hele mooie basis om het onderwijs vorm te geven.
Op 29 oktober hebben we een bijeenkomst in Nijmegen Nederland waar we met bedrijfsleiders van PE’s, SBB en ‘echte' bedrijven gaan nadenken over de toekomst van het PE-concept. Meer informatie over deze bijeenkomst vindt u hier.
De resultaten van die bijeenkomst leveren een advies op dat op deze site zal worden gedeeld .
Dinsdag 29-10-2019
Expedition Nijmegen vindt plaats. We praten met mensen uit het bedrijfsleven, docenten en schoolleiders en SBB over het concept van practice enterprises in het beroepsonderwijs. In drie rondetafelsessies wordt gesproken over de samenwerking van oefenbedrijven met echte bedrijven, over de werknemer van de toekomst en over het future proof maken van het concept van learning by doing.
De belangrijkste uitkomsten zijn de volgende.
Woensdag 30-10-2019
De projectgroep bespreekt de workpackages en de te produceren output. De rondetafelsessie van gisteren wordt geëvalueerd en de uitkomsten worden verspreid. De concepten voor de toolbox (nieuwe naam: Backlog) voor bedrijfsleiders en de evaluatioformulieren kunnen na wat kleine aanpassingen worden vervolmaakt en getest. De overige output is voor later geagendeerd.